Aanpassingen Jeepler
- Gegevens
- Categorie: Projecten Jeepler
In basis is Jeep een leuke auto voor het terrein. De ophanging en assen zijn echter niet sterk genoeg voor het zware werk. De assen zijn erg dun en de motor heeft relatief veel vermogen. Als je niks aanpast in je assen of de ophanging, dan is het wachten op de eerste breuken of scheuren. Daarom hebben we verschillende dingen aanpast.
De ophanging is vervangen door een Heavy Duty Lift kit. Dit is een set bestaande uit andere draagarmen, schokdempers, veren en overige zaken. Hiermee komt de auto hoger te staan en zijn de assen beter ondersteund in het zware terrein. Daarnaast zijn de assen aangepakt. Het differentieel van de achteras is volledig doorgelast om bij cross-axle situaties toch wel te kunnen komen.
Het differentieel voor is inwendig aangepakt. De originele planetaire wielen zijn verwijderd en vervangen door een Aussie locker. Gelukkig hadden we nog een aantal differentiëlen op voorraad liggen, want ondanks dat deze allen van een XJ waren, zitten er jammer genoeg veel verschillen in. Na het vinden van het juiste diff is deze gemonteerd in de vooras. Het principe van een Aussie locker is dat deze altijd gelockd is, tenzij de frictie / tractie echt te hoog wordt of tijdens het sturen. De tandjes (te zien op de foto) klappen over elkaar. Dit is de redding van je assen in zware situaties. Zeker bij Jeep.
Je hoort op de diverse filmpjes af het toe het 'knakken' van deze locker. Dit klinkt alsof er een as breekt, maar het tegenovergestelde is er aan de hand.
Met de huidige configuratie is de auto niet meer te gebruiken op harde ondergrond. De assen krijgen dan erg op hun donder, omdat beide diff's eigenlijk gesperd zijn. Als de tussenbak in laag 4wd staat wordt deze gelockd en is sturen geen optie meer. De auto wil dan alleen nog vooruit. Het voordeel is dat alle wielen altijd zoeken naar tractie en dat deze auto dus heel ver komt in het terrein.
{gallery}Projecten/Jeepler{/gallery}